総ページ数

P9

ブックの説明

リモート授業の実験的研究
―起業家育成のためのコワーキングスペース・大学連携
Experimental Sudy of Remote Lessons
Coworking Space / University Collaboration for Entrepreneurship Development

松村茂
Matsumura Shigeru

2020年コロナパンデミックで大学の授業はオンライン授業に切り替わった。オンライン授業の特性を活かし、学外の講師や一般社会人と学生をつなぎ、起業意識を高められる可能性が出てきた。特に起業意欲の高い学生とコワーキングスペースの会員を結びつけることで、学生起業に繋がるチームづくりも可能であると思われる。

 東北芸術工科大学ベンチャービジネス論入門の受講生を対象に、オンラインによるゲスト講師の授業、事業計画発表会ではコワーキングスペースの会員との質疑応答を行い、オンラインによる学生の学外者との交流の評価、コワーキングスペース会員の評価から、オンライン授業と起業教育への発展可能性を考察した。また、オンラインによる大学間連携・起業教育を提案している。

At the 2020 Corona Pandemic, college classes were switched to online classes. Taking advantage of the characteristics of online lessons, it may be possible to deepen the connection between students and instructors outside the university and the general public, and enhance entrepreneurship.By connecting students who are particularly entrepreneurial and members of the coworking space, it seems possible to create a team that leads to the entrepreneurial spirit of the students.

For introductory students of Tohoku University of Art and Design Venture Business Theory, we held an online guest lecture class and a business plan presentation with questions and answers with members of the coworking space. Assessing Online Student Interactions with Outsiders and the evaluation of coworking space members.

I considered the possibility of developing online lessons and entrepreneurship education.  I also offer online inter-university collaboration and entrepreneurship education.

Keywords

地方創生、コワーキングスペース、テレワーク、移住
regional revitalization, coworking space, telework, migration

PDFはこちら

PDFはこちらより閲覧できます。