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産官学連携起業教育の試み
Attempt of Entrepreneurship Education through Industry-Academia-Government Collaboration

松村 茂
MATSUMURA Shigeru

舟越 博紀
FUNAKOSHI Hiroki

廣野 宏之
HIRONO Hiroyuki

松浦 智
MATSUURA Tomo

起業教育が各大学で盛んになっている。ベンチャーブームとも呼ばれている。大学院に進学する工学系の学生は教育期間が長く起業教育の効果が見込めるが、大学院に進学する者の少ない文化系学部では実際の起業に結びつけることは難しい。本稿では起業に取り組む行政と産業界の連携で、知識提供型授業から事業計画書のブラッシュアップ、資金調達、経営アドバイス、メンターを提供する最終の起業支援までシームレスに行う大学教育のあり方をさぐる実証実験の報告である。コロナ禍の2020年、2021年の講義はオンライン授業(リモート授業)が一層産学官連携をスムーズにした。

Entrepreneurship education is flourishing at each university. It is also called a venture boom. Engineering students who go on to graduate school have a long education period and can expect the effect of entrepreneurship education, but it is difficult to connect to actual entrepreneurship in the cultural faculty where few people go on to graduate school. In this paper, we will demonstrate how university education should be seamlessly conducted from knowledge-providing classes to brushing up business plans, financing, management advice, and final entrepreneurship support by providing mentors, in collaboration with the government and industry working on entrepreneurship. This is a report of the experiment. In the 2020 and 2021 lectures of Corona, online lessons (remote lessons) made industry-academia-government collaboration even smoother.

Keywords

起業教育 産学間連携 リモート授業 テレワーク コワーキングスペース
Entrepreneurship education, industry-academia collaboration,
remote lessons, telework, coworking space

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