-
総ページ数
-
-
P10
ブックの説明
【論文】
ディストピア/ポストアポカリプス作品からみる日常とエンターテイメント
Everyday Life and Entertainment in Dystopian/Post-Apocalypse Works玉井 建也
TAMAI Tatsuyaディストピアとポストアポカリプスは表裏一体であり、同工異曲的といえる。ナフセ氏の『リビルドワールド』を見ると、主人公の成長のためにポストアポカリプス的要素が必要であり、チート的な助力を得るためにディストピア的な要素も必要になってくる。しかし主人公の行動のためにディストピア的要素が適度に選択されて描かれている。
先行研究ではディストピアとポストアポカリプスを描く作品が増えており、日常ものは描かれない傾向にあると指摘されているが、これについてつくみず氏の『少女終末旅行』と石黒正数氏の『天国大魔境』を取り上げて考える。『少女終末旅行』は特殊ではなく主人公二人の日常が描かれた物語であり、彼女二人だけがお互いを世界として認識している。この点は『天国大魔境』のポストアポカリプス部分でも垣間見られる。ポストアポカリプスのなかの日常を形成するためには、主人公二人が社会的権力との関係が無縁である必要がある。そしてこの状況を成立させるために、ディストピア的要素は遠景化していく。
ディストピアが遠景化し、緩やかに描かれていく状況は、決してディストピアやポストアポカリプスを真正面から描いた作品のみの現象ではない。『リコリス・リコイル』では主人公は緩やかなディストピアを肯定し、自らの視界に入る日常だけを重要視していく。小説投稿サイトから発刊された小説でも同様に見られ、ゲーム的世界を成立させるために登場人物たちの細かい情報が可視化され、読者共同体にて受け入れられていく。Dystopia and post-apocalypse are two sides of the same coin. In “Rebuild World,” post-apocalyptic elements are necessary for the protagonist’s development, and dystopian elements are also necessary to obtain cheat-like assistance. However, dystopian elements are moderately selected and depicted for the protagonist’s actions.
In previous studies, it has been pointed out that the number of works depicting dystopia and post-apocalypse is increasing and that everyday life tends not to be depicted in such works. “Shojo Shumatsu Ryokou” is not a special story, but a story about the daily lives of the two main characters, and only they recognize each other as the world. This point can also be glimpsed in the post-apocalypse section of “Tengoku Daimakyo. In order to form the everyday in the post-apocalypse, the two protagonists must be free from any relationship with social power. In order for this situation to be established, dystopian elements become distant.
The situation in which dystopia is distanced and portrayed in a gradual manner is by no means a phenomenon only in works that depict dystopia or post-apocalypse head-on. In “Lycoris Recoil,” the protagonist affirms a gradual dystopia, and considers only the everyday life that comes into his own field of vision to be important. This is also the case in novels published on novel submission sites, where detailed information about the characters is made visible and accepted by the community of readers in order to establish a game-like world.Keywords
ディストピア、ポストアポカリプス、ライトノベル、アニメ、マンガ、日常
Dystopia, Post-Apocalypse, Light-Novel, Anime, Manga, Everyday LifePDFはこちら
PDFはこちらより閲覧できます。 -
-