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自閉症における自己性についての一考察
― 「見たまま」の絵を手がかりに ―
A Study of the Self in Autism
― Analysis of the Pictures Drawn by an Autistic Child ―

本論文は、筆者自身がおこなった障害児療育の実地研修をもとに、自閉症児の内的世界と経験を彼らの絵画作品を手がかりに分析し、この障害の本質について考察した試論である。自閉症児が描く絵は基本的に似通っているが(地図、カレンダー、建築物等)、共通して彼らは自分たちの空想物を描くことはしない。彼らは心的内面ではなく、外界の「見たまま」の印象を表出する。これは、逆説的にも、自閉症児には「自己」なるものがほとんどないからである。
自閉症児がしばしば見せる「常同行動」(同じ行為の反復)は、ある意味で、この欠けた自己性を補うものである。音楽の一音一音がひとりでに調和してメロディーとして聴かれるように、連続的な行為から一種の統一感すなわち自己性が得られるのである。だがこれは一時的なもので、運動が止まればその統一感(自己性)も消失する。通常の発達過程では、この自己性は幼児期の母子関係において確立される。一方の自閉症においてはそもそもこの他者関係が構築できず、この点に自己性の未成立の原因がある。したがって、自閉症の問題の本質は他者関係の未成立に、他者への開けが根本において阻害されていることにあるだろう。

This is a study of the essence of the autism, analyzing the inner world and experiences of the autistic children by using their pictures as a clue, based on my on-the-job training in nursing to the disabled children. The pictures autistic children draw are generally similar. They express not their imaginations but the outside world as they see. This is because autists who are considered to be egocentric, paradoxically, have very little their own self.
“Stereotypical behavior” which autistic children show often, in a sense, supplements this selflessness. It gives them a kind of unity as the selfness just like the music. But it is temporary, so the unity disappears as soon as the movement stops. On the general development, a child builds up her own self through the relationship with her mother or a reliable adult. On the other hand, autists cannot fundamentally construct the relationship with others, this is the cause of their failure of the formation of their own self. Therefore, we come to a conclusion that the problem of the autism consists in a radical impediment to the ability to be opened to others.

Keywords

自己、障害、自閉症、他者関係、エイブルアート
Self, Disability, Autism, Relationship with Others, Outsider Art

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